JAK ZVÝŠIT SEBEVĚDOMÍ, sebedůvěru | jak se zbavit méněcennosti | SEBEVĚDOMÍ
 

Sebevědomí

:: domů ::    :: kontakt :: 

sebevědomí - sebedůvěra - jak získat a zvýšit sebejistotu - www.sebevedomi.psychoweb.cz


Čtení:

Jak zvýšit sebevědomí 1


Pokud si chcete tento text uložit nebo použít pro svůj web, můžete si jej stáhnout v pdf > klikněte standardně LEVÝM tlačítkem myši a pak si soubor uložte


Jestliže lidské "já", ego, je centrem osobnosti, pak hodnocení tohoto "já" a víra v ně jsou také centrální charakteristiky. Sebevědomí je hluboce zakořeněný postoj, prorůstající do nejspíše všech oblastí fungování. A jako takový se obtížně mění.

Je nutné si uvědomit, že na zvýšení sebevědomí nejsou léky ani kouzla. Jedinou nadějnou možností je jen a jen práce na sobě. To má jednu podstatnou výhodu a jednu podstatnou nevýhodu: Tou výhodou je, že zvýšení sebevědomí je přístupné každému. Nezáleží, kolik máte peněz, kde bydlíte, jaká je vaše profese, zda máte rodinu... tohle všechno je úplně irelevantní neboli jedno. Nevýhodou je pro mnohé lidi fakt, že musí sami něco dělat – přemýšlet, zkoušet nové situace, nedat se odradit, vytrvat.

Občas se někdo snaží spolehnout na antidepresiva nebo anxiolytika – tedy na léky proti depresi a úzkosti. Anxiolytika smeteme jednoduše – jsou výborná na jednorázovou pomoc proti úzkosti a tím jejich možnosti končí. Nikdy vás nenaučí, jak se mít rádi ani jak se cítit dobře ve srovnání s ostatními. Antidepresiva slouží zejména k léčbě deprese a úzkostných poruch; deprese s sebou nosívá snížené sebehodnocení, takže tady pomoci mohou – ovšem jen těm, kteří si nevěří kvůli tomu, že trpí depresí.

A k těm kouzlům – to je obrovská skupina postupů, které mají obvykle za velké peníze a bez osobního přičinění jednoduše vyřešit nějaký velký problém. Už jen z toho popisu je zřejmé, že se to v naprosté většině případů nezdaří. Takže až se bude někdo snažit napravit vaše chatrné sebevědomí tím, že vám bude odrušovat negativní zóny, odstraňovat bloky, měnit vás poslechem jakési nahrávky či vám přeprogramovávat emoce – to vše pokud možno za hodinu a velké peníze, zpozorněte. Ti, kdo tyto služby poskytují, jsou snad v určitém procentu lidé, kteří tomu sami věří; mnohem větší část z nich ale budou obyčejní podvodníci využívající lenosti svých klientů.
Naopak k osvědčeným alternativním přístupům patří např. jóga nebo meditace – ale i tady je to o práci na sobě a vůbec nelze říct, že by to byly postupy bezpracné. Asi nejvíc k tématu "jak si zvýšit sebevědomí" řekla a říká psychologie.

Máte několik možností:
- Najít si ve svém okolí psychologa, který o tomto tématu něco ví a dovedl by vás nastartovat a nasměrovat. Jen ale dobře vybírejte – ne každý "poradce" je psycholog, ne každý "psychologický poradce" je dobrý psycholog a ne každý dobrý psycholog si s vámi osobnostně sedne. To, jestli o vás má poradce zájem a jestli je schopen vám říct, jaký postup by volil, poznáte hned na prvním sezení – podle toho si buď dohodnete další, nebo se porozhlédnete po někom jiném. Psycholog vás přijde na nějaké peníze (obvyklá slušná hodinová sazba bývá kolem 500 Kč), ale když je dobrý, ušetří vám čas, který byste jinak strávili ve slepých uličkách, a pomůže vám překonat tendence k rezignaci.
- Koupit si knížku, či lépe knížky, začíst se do nich, popřemýšlet si a zkoušet navrhované postupy. To je dobrá a levná možnost, vyžadující však vůli o něco pevnější než pudink.
- Zapsat se do skupinového kurzu. Dobře vedená skupina je mimořádně efektivní. Komunikační dovednosti se tam naučíte desetkrát rychleji, než když to budete zkoušet sami. Vyjde to levněji než individuální konzultace s psychologem, ale budete muset pátrat – v ČR nemá skupinová terapie moc velkou oblibu (ke škodě všech), takže najít nějakou tu skupinu není vždy jednoduché.
- Projít si online kurzy, z nichž asi nejlepší jsou kurzy Žlutá sova (nechválíme je pouze proto, že jsou taky naším dílem:) ). Za víceméně symbolický poplatek můžete navštěvovat internetový kurz, který vás postupně provádí prací na sobě. Do programu si můžete zaznamenávat své myšlenky, vyplňujete testy a můžete sledovat, jaké pokroky děláte. Tyto kurzy můžete výhodně kombinovat se všemi uvedenými postupy. Jejich nevýhodou je, že nejste v kontaktu s živým člověkem; naopak výhodou je, že vás vedou a představí vám široké množství postupů k vyzkoušení. Na www.zlutasova.cz najdete i kurz specializovaný na zvýšení sebevědomí.

Sedm kroků ke zvýšení sebevědomí

PhDr. Michaela Peterková, www.psyx.cz

 

Pokud si chcete tento text uložit nebo použít pro svůj web, můžete si jej stáhnout v pdf > klikněte standardně LEVÝM tlačítkem myši a pak si soubor uložte

Doporučujeme:

 

Online test sebevědomí

Doktor mozek - E-book zdarma pro vás!

Doktor mozek - obálka PhDr. Michaela Peterková: Doktor mozek
 
Odhalte jednoduché postupy, jak se zbavit útlumu, nervozity, nesoustředěnosti či únavy.
CHCI E-BOOK ZDARMA
 
Poznání své osobnosti:

Poznejte svou osobnost

Zjistěte, zda vaše osobnost patří nebo nepatří k některému z výrazných osobnostních typůtest typů a poruch osobnosti OSPAT
Pokud se necítíte dobře a pochybujete někdy o svém duševním zdraví, zkuste test základních psychických poruch a stresových zátěží MENFIT
Dovedete se soustředit, rychle reagovat a pracovat bezchybně? Zhodnoťte si svou praktickou inteligenci a mentální výkon v jedinečném testu COGIT
Odhalte, na jakou práci se hodíte, aby odpovídala vaší osobnosti – to vám prozradí test profesního typu FULJOB

 
Info o webu sebevedomi.psychoweb.cz
Dozvíte se:
Co je sebevědomí, sebedůvěra, pocit/komplex méněcennosti
Jak škodí malá sebedůvěra, chování lidí, kteří si nevěří
Jak zvýšit sebevědomí

Jak vychovat
sebevědomé dítě
Online program
ke zvýšení sebevědomí

 
Kurzy Žlutá sova:
    kurzy psychologie online

Unikátní online programy pro každého z vás, kdo se potřebuje zbavit úzkosti či deprese a zvýšit sebevědomí.

A pro vás, které zajímá psychologie a kteří se chtějí dozvědět o lidské duši více, jsme přichystali interaktivní kurzy základů psychologie.

 
 
Nějaká ta moudra:


Člověk může mít druhé rád jen do té míry, do které má rád sebe.

Jediná vlastnost, která se nedá přehnat, je přiměřenost.

Nebojte se do něčeho nového pustit (a nebojte se vůbec), protože:
Nejhorší smrt je z vyděšení.